6 maart 2019, de carnaval is over. Een groots feest wat traditioneel alleen binnen het Katholieke geloof wordt gevierd. Carnaval is bij uitstek het feest van zotheid, spot en uitbundigheid en geeft het startsein voor de vastentijd van 40 dagen die het christelijke geloof kent.

Het geloof

Vastentijd (ook veertigdagentijd genoemd) is de periode die begint op Aswoensdag als voorbereiding op het Paasfeest. De veertigdagentijd is een periode van vasten en bezinning. Voor een ieder die oplet, zitten er 46 dagen tussen vasten en Pasen, traditioneel wordt er (binnen de Katholieke kerk) niet op zondagen gevast.
Vroeger vaste men tot zonsondergang. Tegenwoordig wordt er binnen de Katholieke kerk door vele niet meer gevast.

 

Intermittent fasting (IF)

Intermittent fasting is een vorm van afwisselend wel/niet vasten. Bekende vormen zijn om de dag vasten of een periode vasten. Soms wordt er ook een tijdsperiode (bv. 16 uur) aangehouden.

Het is bewezen dat IF gunstige gezondheidseffecten kan hebben en effectief is voor gewichtsverlies. Het is echter (nog) niet bekend of dit gewichtsverlies op de lange termijn (door alleen IF) doorwerkt.

 

Gezondheidseffecten

Met intermittent fasting kun je afvallen, mits je in totaal minder calorie├źn met je voeding binnenkrijgt dan je verbruikt. Om de dag vasten leidt tot een groter gewichtsverlies dan periodiek vasten. Ergens ook wel logisch, omdat je het per saldo vaker en langer doet.

 

Waarden in het bloed

Het lijkt erop dat intermittent fasting een gunstig effect kan hebben op sommige waarden in het bloed. De triglyceridenconcentratie (vetten in het bloed) daalt in veel studies en hangt samen met de hoeveelheid gewichtsverlies. Een daling in totaal  cholesterol en LDL-cholesterol wordt in sommige onderzoeken wel gevonden en in andere niet. Mogelijk is dit afhankelijk van het cholesterolgehalte aan het begin van de studie. De bloeddruk lijkt te verlagen als er ook voldoende gewichtsafname plaatsvindt.

 

Voedingsadvies

Wanneer je langere tijd afwisselend vast, dan is het belangrijk om goed in de gaten te houden dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt op de dagen dat je wel normaal eet. Met intermittent vasten verander je je eetgewoonten niet. Maar is als aanvulling vaak erg goed. Wil je alleen afvallen kies dan bij voorkeur een eetpatroon waarbij je langzaam afvalt en toch al je voedingsstoffen binnenkrijgt.
Binnen SanVie wordt vasten af en toe aangeraden om de vetverbranding een stukje op weg te helpen!