Voor ieder die het niet weet, ik hou van dansen. Ik noem het ook wel eens een uit de hand gelopen hobby, maar sport zou het ook best mogen heten.

Dansen, het klinkt onschuldig, maar er komt zoveel meer bij kijken dan een beetje ‘ bewegen op muziek’. Ik houd ervan!
In de aanloop naar het Nederlands Kampioenschap in mei krijg ik veel vragen binnen over gezonde voeding op een wedstrijddag. Vandaag wil ik er graag een onderwerp uitlichten.

 

Sportdrank

Laatst mocht ik met Emma een plan maken voor hetgeen wat zij gaat eten en drinken gedurende het NK. Dit plan is veelal ook toe te passen op elke andere wedstrijd. Emma maakte bij mij een afspraak omdat ze vaak inzakte in energie tijdens de rondes die ze danst. Op de vraag wat ze meestal drinkt op een wedstrijddag, antwoorde ze Aquarius, dat is lekker en geeft energie!

Om te weten waarom sportdrank wel/niet goed is, eerst de theorie. Als dansers zitten wij vooral in onze koolhydraatverbranding, tijdens wedstrijden. Ons lichaam kent grofweg twee verbrandingssystemen, de koolhydraat- en de vetverbranding. Je kunt niet in beiden systemen tegelijk zitten, het lichaam moet kiezen. De koolhydraat(suiker) verbranding is een verbrandingssysteem waardoor je heel snel energie krijgt. De vetverbranding duurt langer maar geeft uiteindelijk meer energie. Vetverbranding wordt vooral gedaan bij langdurige inspanning op matig inspanningsniveau. Terug naar de koolhydraatverbranding dus! Tijdens het dansen, verbranden wij koolhydraten, om deze te kunnen verbranden moeten we ze ook eten. Koolhydraten vinden wij in granen, suikers, fruit en groenten en zuivel (al zit het daar maar heel weinig in). Ik hoop dat ik niemand hoef te vertellen dat fruit en groenten gezonder zijn dan koekjes waar vooral suiker in zit 😊

Op het moment dat ons lichaam suiker binnenkrijgt, begint de vertering al in onze mond. Onze tong registreert zoetigheid en geeft het signaal door aan de alvleesklier dat hij insuline moet gaan aanmaken. Dit is handig, want zodra suiker (wat erg snel in het bloed kan worden opgenomen) in de darmen is, wordt het meteen in het bloed opgenomen. In de bloedbaan, stijgt de bloedsuikerspiegel. Insuline haalt suiker uit de bloedbaan, hierdoor daalt de bloedsuikerspiegel weer. Het is dus goed dat de tong al het signaal aangeeft tot aanmaken van insuline, anders krijg je langer dan nodig een hoge bloedsuikerspiegel. De tong geeft het signaal tot aanmaak van insuline, echter stopt de aanmaak van insuline pas op het moment dat de bloedsuiker weer ‘normaal’ is. Hierdoor krijg je een klein overschot aan insuline, waardoor je tijdelijk een lagere bloedsuiker krijgt dan dat je wilt. In dit stadium, gaat je lichaam er alles aan doen wat kan, om je bloedsuikerspiegel te laten stijgen. Je voelt je moe, krijgt honger of gaat bibberen. Dat veel mensen dus constant honger hebben, is vaak niet doordat ze te weinig eten, maar doordat ze te vaak eten.

Emma neemt tijdens een wedstrijd alleen maar Aquarius (bevat veel suiker), steeds een slokje. Steeds weer krijgt zij dus een grote schommeling in haar bloedsuikerspiegel. Tijdens het dansen raakt haar lichaam daardoor een beetje van slag, waardoor ze inzakt. Samen met Emma hebben wij besloten om te kijken hoe ze het doet op een wedstrijd als ze alleen water drinkt, voor haar, is dit de oplossing! Ze is nu niet meer tijdens een ronde zo extreem moe en kan voort makkelijker haar rondes uitdansen!

Voeding is geen wondermiddel, maar kan zeker wel (gevoelsmatig) wonderen verrichten! Laat eten in jouw voordeel helpen. Niet voor iedereen werkt dit, bij sommige dansers spelen andere processen een belangrijkere rol. Voor nu, doe vooral datgene waar jij je goed bij voelt en denk eens na over waarom jij eet en drinkt wat je nu eet en drinkt tijdens een wedstrijd. Veel dingen heeft ons lichaam helemaal niet nodig.

 

Veel succes op het NK!
Liefs,
Inge Marcelissen

PS. Emma is een gefingeerde naam, de casus bestaat wel echt.
PPS. In de wereld van voeding en het menselijk lichaam is niets erg eenvoudig of in het zwart/wit uit te leggen. Dat is in bovenstaand artikel wel gedaan om het duidelijk te krijgen. Realiseer je dat dit een beknopte versie is.